Vilkår og betingelser

Vilkår for transportoppdrag utført av DOB-TRANS 

Redigert 26.07.2024

DOB-TRANS AS sine generelle vilkår gjelder for alle transportoppdrag, med mindre annet er særskilt spesifisert i avtalegrunnlaget med kunden.

1.0 Vilkårenes Omfang

DOB-TRANS AS  mottar gods til transport etter gjeldende takster, fraktberegningsbestemmelser og transportvilkår.

DOB-TRANS sine transportvilkår følger av avtale med kunden, i tillegg til Norsk Speditørforbunds alminnelige bestemmelser (NSAB 2015), Vegfraktloven, Vegtrafikkloven og Sjøloven.

Transport inkluderer lasting og lossing på anvist område, kjøring og nødvendig dokumenthåndtering. Kunden må overholde relevante lover, forskrifter og pålegg fra myndigheter som er nødvendige for oppdragets utførelse. Kunden skal gi DOB-TRANS all nødvendig informasjon og dokumentasjon.

Kunden er ansvarlig for å informere DOB-TRANS om forhold som kan påvirke transporten i god tid. DOB-TRANS kan bruke ulike bilstørrelser dersom ønsket bilstørrelse ikke er tilgjengelig. Priser kan variere for samme oppdrag avhengig av bilstørrelse.

1.1 Fraktbrev og Merking

Kunden skal sørge for at godset er korrekt merket og fraktbrev utfylt med avsender, mottaker, kontaktpersoner, fakturareferanser, leveringsadresse og utleveringssted, inkludert bruttovekt og mål. DOB-TRANS tar ikke ansvar for feil på grunn av manglende fraktbrev eller opplysninger. Avvik kan medføre tilleggskostnader. En sending defineres som gods angitt på ett fraktbrev.

For farlig gods skal begge parter oppfylle kravene i gjeldende regelverk, inkludert ADR. Kunden er ansvarlig for korrekt klassifisering, merking og emballering, samt at korrekte transportdokumenter følger godset. Kunden skal holde DOB-TRANS skadesløs for forsinkelser, tap og skader ved manglende oppfyllelse.

Avvik i mål og vekt skal korrigeres av sjåfør eller avsender, og signeres på fraktbrevet. Det må angis hvem som betaler frakten. Dersom det ikke er angitt, antas det at avsender betaler.

Alle sendinger skal ha transportdokument. Sjåfør kan bistå med utfylling mot kr. 100,- tillegg.

1.2 Tilgjengelighet til Oppdragssted

Kunden må sørge for at det ikke er hindringer som vanskeliggjør utførelsen av oppdraget, for eksempel rydding eller brøyting. Dersom oppdragsstedet ikke er tilgjengelig og oppdraget ikke kan utføres, vil kunden bli belastet for bomtur (jf. punkt 1.6). DOB-TRANS kan vurdere tiltak for å fjerne hindringer mot en kostnad.

1.3 Priser

Med mindre annet er avtalt, gjelder prisene i DOB-TRANS sin gjeldende prisliste. Prisene kan endres uten forvarsel. Alle priser er eksklusiv mva., bomavgifter og andre offentlige kostnader. Prisene justeres normalt årlig.

1.4 Prisberegning for Timeskjøring og Time+Km-Kjøring

DOB-TRANS sin prisliste inkluderer to beregningsmåter: timeskjøring og time+km-kjøring. Tidsforbruk avrundes opp til nærmeste halve eller hele time. Kilometerforbruk kan avrundes opp til nærmeste hele kilometer. Spise- og hvilepauser trekkes fra. DOB-TRANS kan velge beregningsmåte dersom dette ikke er avtalt. Tidsforbruk regnes fra bilens avreise fra hovedkontoret til retur, eller til nytt oppdragssted hvis dette er nærmere. Kvittert fraktbrev/kjøreseddel er aksept for utført oppdrag.

1.5 Ekstra Kostnader

Ekstra kostnader som påløper under oppdraget vil bli belastet kunden. Dette inkluderer bomavgift, fergekostnader, overtid, hjelpemann, gebyrer, toll og andre offentlige avgifter.

1.6 Bomtur

Dersom avsender/mottaker ikke er til stede ved avtalt utkjøring/henting, faktureres oppdraget i sin helhet. Dette gjelder også ved manglende eller feil opplysninger fra kunden.

1.7 Gateleie

Kunden må søke om tillatelse til parkering på offentlig grunn ved behov. DOB-TRANS kan bistå med dette, og vil fakturere den kommunale avgiften per dag samt et administrasjonsgebyr.

1.8 Administrasjonsgebyr

Det beregnes et administrasjonsgebyr på kr. 65,- per faktura.

1.9 Betalingsbetingelser

Betalingsbetingelser er netto 10 dager med mindre annet er avtalt. Forsinkelsesrente beregnes i samsvar med gjeldende lov ved forsinket betaling.

1.10 Sikring av Last på Pall

Kunden er ansvarlig for at godset er forsvarlig stablet og sikret på pallen. Om det er fare for at godset skal forskyve seg og påføre skade, skal det sikres. DOB-TRANS kan avvise oppdraget og belaste kunden for oppdraget i sin helhet dersom sikringen er utilstrekkelig.

1.11 Forsikring

DOB-TRANS sin forsikringsdekning baseres på «Lov om Vegfraktavtaler av 1974» (godsansvarsdekning). Tilleggsforsikring utover dette er kundens ansvar. DOB-TRANS kan bistå med tilleggsforsikring.

 1.12 Kommunikasjon

Partene skal holde hverandre underrettet om forhold som påvirker gjennomføringen av avtalen og utbedre feil og mangler fortløpende.

1.13 Tap av Nøkkel

Ved tap av nøkkel utlevert av kunden til DOB-TRANS, erstatter DOB-TRANS kun kostnader til kopiering av ny nøkkel. Kostnader for utskiftning av låssystemer eller annet følgetap erstattes ikke.

1.14 Mislighold av Avtalen

Mislighold foreligger ved manglende oppfyllelse av avtalen som ikke skyldes den annen part. Ved mislighold kan partene påberope seg ordinære kontraktsrettslige regler, herunder krav om utbedring, prisavslag og erstatning.

DOB-TRANS sitt samlede ansvar skal ikke overstige den samlede pris betalt av kunden for oppdraget eller kr 6 000,- for vanlig bil og kr 10 000,- for kranbil.

Ved betalingsmislighold har DOB-TRANS rett til å suspendere tjenester, holde tilbake gods og fremme erstatningskrav. Ved vesentlig mislighold kan avtalen heves med øyeblikkelig virkning.

1.15 Skadeerstatning

Skader på gods forårsaket av DOB-TRANS sine representanter skal meldes skriftlig innen 7 dager. Tap og skader behandles i henhold til NSAB 2015. Skader og reklamasjoner sendes til reklamasjon@dob-trans.no. DOB-TRANS kan kreve å få utlevert skadet gods ved erstatning. Ved manglende utlevering reduseres erstatningen med minimum 30 %.

1.16 Forsinkelse

DOB-TRANS sitt ansvar ved forsinkelse er begrenset til fraktbeløpet. Øvrige kostnader ved forsinket levering erstattes ikke.

1.17 Avbestilling

Oppdrag som avbestilles mindre enn 24 timer før oppstart, faktureres i sin helhet.

1.18 Underleverandør

DOB-TRANS kan benytte underleverandører til oppdragets utførelse. Disse skal følge de samme kravene som avtalen angir. Kunden skal forholde seg direkte til DOB-TRANS, ikke til underleverandører.

1.19 Force Majeure

Force majeure hindrer en parts forpliktelser så lenge forholdet varer. Dette inkluderer krig, streik, naturkatastrofer, ekstreme værforhold, transportforstyrrelser, sabotasje og offentlige pålegg. Partene skal umiddelbart underrette hverandre ved force majeure-hendelser. Avtalen gjeninntrer når force majeure opphører. Dersom force majeure hindrer en vesentlig forpliktelse i mer enn en måned, kan avtalen sies opp med umiddelbar virkning.

1.20 Vesentlig Endring i Rammebetingelser

Ved vesentlige endringer i offentlige rammebetingelser som påvirker partenes økonomiske forpliktelser, kan hver part kreve reforhandling av avtalen.

1.21 Taushetsplikt

Partene har taushetsplikt om avtalen og forretningsforhold som ikke er offentlig kjent. Taushetsplikten gjelder